Spring over til indhold

P R E S S E M E D D E L E L S E

Gensynsfesten 2024 afholdes fra torsdag den 11. juli kl. 13.00 til søndag den 14. juli kl. 10.00 og billetsalget er igang.

Gensynsfesten

Gensynsfesten siger tak for en fantastisk festival i 2023. Sikke en fest, starter Bjarne Zuccé Dinesen og fortsætter: Jeg er stadig helt høj, selvom det allerede er flere uger siden den første festival, kun for efterskoleelever, løb af stablen fra 26-28. juli i Ringe. Det er fuldstændig vildt at det lykkedes og jeg er i den grad imponeret over hvordan de unge har taget imod Gensynsfesten, fortsætter Bjarne Zuccé Dinesen. Han har i 10 år arrangeret Gensynsfesten i forbindelse med Langelandsfestivalen, men siden den lukkede, har der været travlhed med at få arrangeret efterskolelevernes egen gensynsfest, som kom godt fra start. Vi har gennem årene haft tusindvis af festglade efterskoleelever med på Gensynsfesten og den tradition er heldigvis fortsat i år og det glæder direktør for Den Bedste Tid ApS, Bjarne Zuccé Dinesen, som står for arrangementet. Han ser nu frem til 2024, hvor Gensynsfesten bliver et tilbud til efterskolelever fra hele Danmark.

De unge har brug for et pusterum.

Efter et skønt år på efterskolen, har de unge brug for at være sammen under afslappede former, høre musik og give den gas i nogle dage. Det fællesskab som efterskoleeleverne opbygger på efterskolen, forlænges med deres deltagelse i Gensynsfesten. På efterskolen er fællesskabet bærende, sådan er det også med Gensynsfesten. De uge har brug for hinanden og brug for at mærke at de hører til, ikke kun i deres små fællesskaber, men også i det store perspektiv. Det er i mødet med det stærke fællesskab at vi som mennesker udvikler sociale kompetencer, pointerer Bjarne Zuccé Dinesen. Hen er også i fremtiden klar til at være tovholder, for at de unge tager ansvar for sig selv, såvel som de omgivelser og det samfund de er placeret midt i. Ungdommen og den tilhørende kultur lever for fuld skrue og som voksne har vi pligt til at udvise mere rummelighed end pegefinger, hvis du spørger mig, insisterer Bjarne Zuccé Dinesen. Unge skal gøre deres egne erfaringer og udvikle sunde kompetencer ved imødekommenhed og tillid. På Gensynsfesten forsøger vi at sætte rammerne for en sund social og adfærdsmæssig kultur, påpeger Bjarne Zuccé Dinesen. Han er dog også klar til at drage de nødvendige beslutninger hvis deltagerne overskrider retningslinjerne og især hvis de hvis de ikke respekterer fællesskabet eller udviser uacceptabel adfærd. I 2023 opførte alle deltagere sig heldigvis pænt og vi oplevede ingen problemer påpeger han.

Der er helt sikkert brug for Gensynsfesten.

Gensynsfesten er- og skal være en festival, hvor de unge trygt kan mødes i fællesskab om musik og alkohol. Uden Gensynsfesten er de unge under 18 år ofte henvist til de store traditionelle og stærkt hypede festivaler, hvor de overvejende er overladt til sig selv. Sådan er det ikke på Gensynsfesten, påpeger Bjarne Zuccé Dinesen. Vi skal overholde lovgivningen og derfor kan deltagerne ikke købe drikkevarer med alkohol på Gensynsfesten. Alle deltagere er under 18 år og det er derfor forældrenes ansvar, hvilke drikkevarer de medbringer- og dermed indtager på festivalen, præciserer Bjarne Zuccé Dinesen. Jeg synes det fungerer fint og på 2023 havde vi kun få problemer med overdreven indtagelse af alkohol. Om de unge drikker for meget og om de overhovedet bør drikke alkohol, kan altid diskuteres, men med Gensynsfesten ønsker vi at give de unge- og deres forældre et alternativ. Både deltagere- og forældre har været begejstrede og derfor er vi klar til endnu en omgang i 2024, påpeger Bjarne Zuccé Dinesen, selvom han også godt ved at der ligger et stort arbejde i at få næste års festival klar.

Frivillige står klar til at lave Gensynsfesten.

Da jeg startede Gensynsfesten, eller Efterskolecamp som det hed i starten, var det med en vision om at tilbyde efterskoleelever en festival oplevelse i trygge rammer, hvor vi også videreførte noget af det de unge kunne kende fra efterskolen. Derfor arrangerer vi koncerter, fester og konkurrencer, samt bygger en camp hvor der er fokus på hygge, fællesskab og tryghed.Hver efterskole har desuden deres egen ungeguide og det har stor betydning for de unge, som ofte er på festival for første gang. Jeg er yderst taknemmelig for de mange henvendelser jeg hvert år modtager fra både tidligere deltagere og voksne, der gerne vil være frivillig på Gensynsfesten.

Giv de unge mod på at leve livet.

Jeg bliver tit spurgt om hvorfor jeg arrangerer Gensynsfesten, fortsætter Bjarne Zuccé Dinesen. I Den Bedste Tid® hjælper vi efterskoleelever med at skabe og bevare minder fra deres bedste tid. Jeg ved, at de oplevelser vi får i vores teenageår, ofte kommer til at danne bagtæppe for resten af vores liv og jeg mener ligeledes at de unge har brug for at blive støttet i at tage de rigtige valg. Jeg er klar til en drøftelse, hvor vi inddrager de unge i processerne, for de fortjener at bliver hørt, slutter Bjarne Zuccé Dinesen mens han allerede er i gang med at planlægge næste års gensynsfest.

Tilmeld din efterskole til Gensynsfesten 2024, billetsalget er i gang.

Henvendelser angående Gensynsfesten 2024 direkte til arrangør Bjarne Zuccé Dinesen på mail: bjarne@denbedstetid.dk eller mobil 20119339.

Den Bedste Tid ApS ®
Overholm 7 - 8700 Horsens - Tlf: 70 22 68 70 - E-mail: info@denbedstetid.dk